Frågor & svar

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna vi får in. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss via mail scoutshop@scouterna.se eller telefon 0200 – 870 800. Vid andra frågor går det också bra att maila till almanacka@kfum.se

 

Förpackning och betalning

Det finns olika förpackningslösningar dessa levereras i två olika beställningskvantiteter.

  1. 15-pack i presentkartong. Presentkartongen har förfinats och förminskats något för att bättre passa produkten och ta något mindre plats i transporten.
  2. 25-pack i halvmontage. Det klassiska förpackningsalternativ som föreningar/kårer känner igen. De är paketerade i plastpåse och kräver att föreningen/kåren monterar datumblock och månadsblock själva. I förvaringssynpunkt tar den mindre plats än 15-pack presentkartong.

Almanackan finns även att köpa styckvis. Denna är paketerad i presentkartong.

 

Tyvärr kan man som scoutkår inte få ytterligare rabatt på sin beställning. Dock har Ni som förening/scoutkår, när Ni köper ett 25-pack med halvmonterade almanackor, en automatisk rabatt då Ni enbart betalar x kronor per almanacka och på 15-packen enbart betalar x kronor per almanacka.

Det finns flera alternativ för dig att betala för din beställning.

  1. Kortbetalning. Betalning sker smidigt med VISA/Mastercard vid ordertillfället i Scoutshop. Vid köp under 500 kr tillkommen en fast plock & fraktavgift på 75 kr.
  2. Postförskott. En extra avgift för postförskott på 50 kr tillkommer utöver den fasta plock & fraktavgiften på 75 kr (vid köp under 500 kr). Postförskottsavgiften betalas när paketet hämtas hos ombudet.
  3. Faktura. Är ni en scoutkår, KFUM-förening eller bokhandlare kan ni betala med faktura. Är ni inte upplagda som fakturakund i Scoutshop, kontakta kundtjänsten så registrerar vi er.
  4. Handla hos din lokala kår, KFUM-förening eller bokhandlare.

Leverans och frakt

Beställningar gjorda före midnatt skickas i regel vardagen efter. Beräknad leveranstid är cirka 5-8 arbetsdagar. Beställningarna skickas med Schenker, kontakta Scoutshops kundtjänst för att få ditt spårningsID. Kring St Georg, terminsstart och terminsavslutning är det bra att räkna med någon dag extra.

Vi skickar beställningar med Schenker.

Beroende på vart i landet ni vill ha almanackorna levererade och vilken mängd almanackor ni beställer kan det hända att speditören väljer att köra er beställning direkt till dörren. Detta är inte något som leverantören ifråga eller Scoutshopen kan påverka. Därför är det viktigt att ni som kund lämnar telefonnummer till den person som ska ta emot beställningen, då detta underlättar leveransen av er beställning.

Om ni beställt ett mindre antal almanackor, t.ex. en eller två, så är det troligast att ni får hämta ut er beställning på närmsta utlämningsställe.

Reklamation och retur

Det finns ingen returrätt på lagda almanacksbeställningar. Men är du osäker på om du kommer kunna sälja alla de almanackor du tänkt beställa, så rekommenderar vi att du beställer i flera mindre omgångar.

Om du upptäcker att din beställning är felaktig eller inte komplett så är det viktigt att du kontaktar oss, antingen via mail scoutshop@scouterna.se eller telefon 0200-870 800. Tänk på att alltid ange namn och ordernummer vid kontakt.

Marknadsföringsmaterial

Det finns möjlighet att kostnadsfritt ladda ner både beställningslistor och affischer i A3 och A4-format, för utskrift och bilder.

Livstidsprenumeration

Till följd av en omorganisation i försäljningen av almanackan så kan vi inte längre ta emot nybeställningar av livstidsprenumerationer. De som i dagsläget innehar en prenumeration kommer fortsättningsvis få en almanacka skickad till sig.

Har du frågor angående din livstidsprenumeration eller vill meddela att du har flyttat, kontakta kansliet. Självklart ska du ha din almanacka.